COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

15.10.2018

Nytt Ford-system kan gjøre full stopp for rødt lys unødvendig

Ford viste denne uken et helt nytt system som gjør det unødvendig å stoppe for rødt lys i lyskryss. I stedet kommuniserer bilene med hverandre og beregner selv om bilen skal bremse ned eller akselerere for å unngå full stopp.

Det såkalte «Intersection Priority Management» (IPM) ble denne uken demonstrert på veiene i den engelske byen Milton Keynes. Forsøket ble gjennomført som et ledd i det statlig finansierte programmet UK Autodrive. Målet med teknologien er å sørge for at sjåføren ikke stopper helt opp inn mot kryss, men holder bilen i gang både for å bedre den generelle trafikkflyten og for å øke trafikksikkerheten.

- Vi vet at kryss både med og uten lysregulering er irriterende for mange sjåfører. Når bilene kan kommunisere med hverandre kan de samarbeide for bedre utnyttelse av veien og gjøre kjøring i veikryss mer smidig, sier ansvarlig for førerassistanseteknologier hos Ford Research and Advanced Engineering, Christian Ress.

Nesten 18 000 skader i norske kryss i fjor
Årlig bruker britiske sjåfører i gjennomsnitt to dager nettopp på å vente på at rødt lys skal bli grønt. I Norge ble det ifølge Finans Norges skadestatistikk TRAST registrert hele 17 986 skader på personbiler i forbindelse med kjøring i kryss i fjor. I tillegg kommer den store andelen påkjøringer bakfra som ofte skjer i forbindelse med full stopp i kryss. Med den nye teknologien vil også bilen bruke mindre drivstoff. Full stopp og ny akselerasjon forbruker nemlig mer drivstoff enn om bilen holdes jevnt i gang.

IPM bruker bil-til-bil-kommunikasjon for å koordinere hastigheten mellom bilene slik at kjøring i kryss kan foretas uten at det ender opp med full stopp. I demonstrasjonen denne uken var det sjåfører bak rattet på bilene, men i fremtiden kan denne type teknologi også anvendes i selvkjørende biler. Da kommuniserer ikke bare bilen med hverandre, sensorer og kartdata, men også med infrastrukturen rundt.

Vil ta teknologi fra teststadiet ut i trafikken
IPM-teknologien bygger på annen teknologi som Ford og prosjektpartnerne har utviklet i 215 millioners-prosjektet UK Autodrive. Målet med satstingen er å ta den selvkjørende bil-teknologien fra testing til ordinær bruk i trafikken.

Blant de andre teknologiene som har blitt vist frem i løpet av de to årene prosjektet har pågått er et system som advarer sjåføren om potensiell kollisjonsfare når de nærmer seg et lyskryss. Også en teknologi som sørger for at en bil kommuniserer med trafikklysene for å treffe en «bølge av grønne lys» er blitt presentert.

Det samme er et system som advarer når utrykningskjøretøy er i nærheten og et system for å gjøre det lettere å finne parkeringsplass.




Nyheter